Rabu, 10 Mac 2010

Qaddarallahu ma sya'a fa'ala

Segala yang ditaqdirkan itulah yang dikehendaki oleh Allah untuk berlaku. Tiada siapa yang dapat menghalangnya. Segala yang berlaku dilangit dan di bumi adalah di bawah kekuasaan Allah. Jika Allah tidak menghendaki, maka sudah pasti ianya tidak akan berlaku.
Allah telah berfirman :

إِنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

maksudnya : Sesungguhnya Allah berkuasa atas setiap sesuatu.

Allah berfirman lagi :

وَاللهُ يَهْدِيْ مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيْمٍ

maksudnya : Dan Allah memberi petunjuk pada siapa yang dikehendaki ke jalan yang lurus.

Walau apa sekalipun yang berlaku dalam kehidupan kita, janganlah cepat mengalah dan berputus asa. Sesungguhnya tidak ada yang berputus asa melainkan kaum yang zalim. Itu kata Allah. Sentiasalah sabar dan terus kuatkan diri untuk menghadapi hari-hari mendatang. Walau sebesar mana ujian yang melanda, sesungguhnya disitu terdapat hikmah yang besar untuk kita.

Bersyukurlah atas nikmat yang dikurniakan, lebih-lebih lagi nikmat iman dan islam. Sesungguhnya kita termasuk didalam orang-orang yang terpilih untuk mendapat hidayahNya. Sentiasalah berdoa agar ditetapkan di jalan iman sehingga ke akhirnya dan mendapat husnul khotimah.

Saya berpesan untuk diri saya dan anda.
فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ

Maka berilah peringatan, karena sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan.

Tugas manusia hanya menyampaikan peringatan. Yang memberi petunjuk hanya Allah. Moga Allah mengampuni dosa kita semua dan melepaskan kita dari hisabNya agar terus dapat menuju jannahNya.

Dan Allah lebih mengetahui segalanya.~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan