Isnin, 16 Julai 2012

sahabat sampai SYURGA

Lama sungguh rasanya tak menulis di blog ni. hari ini, hati rasa nak menaip sesuatu walau dalam fikiran kosong. kosong. 

Tajuk yang ditulis diatas pun sekadar menzahirkan kata hati, rindu pada sahabat-sahabat yang nun jauh disana. tak sabar nak jumpa mereka semula nanti.

Taknak biarkan entri kali ini hanya sekadar jadi tempat luahan rasa, jadi nak kongsi sedikit apa yang didapati dari program baru-baru ni. JALINAN!

Bila dapat maklumat tentang program ni, rasa malas nak pergi. tapi tengok jugak promonya. ermm, antara pengisiannya adalah TARBIYYAH DZATIYYAH yang disampaikan oleh ustaz rusydi. dah lama nak tau apa itu tarbiyah zatiyah. maklumla, kita ni bukan pelajar hira' atau dari kecik ikut tarbiyah. maka banyakla perkara tak tau. selalu tertanya-tanya apa itu tarbiyah zatiyah, kalau tarbiyah biasa je dengar, tapi kenapa ada tambahan zatiyah tu? ermm, musykil2!

So, dengan muntalaq tersebut maka, ku langkahkan kaki ini dengan gigihnya naik komuter sehingga sampai ke Nur bukit unggul. 

Sesampainya disana, ceramah ustaz abdullah zaik hampir sampai ke penghujung. tajuk ustaz lah, ISMA, kuasa ketiga dan... tak ingat sangat.

Penyampaian kedua tentang liberalisme dari ustaz Hazizi dan yang ketiga dr Aznan tentang akidah islam dan good governance :pandangan ISMA.
 
Tertarik dengan penyampaian dr Aznan. setelah sekian lama ingin mendengar sendiri penyampaian beliau, akhirnya tercapai juga. sangat kagum dengan beliau yang menghafal alquran, hadis, dan kata-kata arab dengan baik. speaking pun hebat. masyaallah tabarakallah. emm, sebenarnya tak berapa faham tajuk nya. tapi melalui apa yang disampaikan, dapatlah disimpulkan bahawa :

Rasulullah adalah utusan membawa risalah jihad. Jihad bukan sekadar dengan pedang malah, dengan pengorbanan dan kesabaran. Tarbiyah adalah paksi perubahan yang ingin dibawa dalam masyarakat. manhaj islam yang diterapkan adalah yang syumul dan bukan terpisah ruhi dan fikrahnya. 

Rasulullah begitu menekankan 3 perkara sejak di Mekah lagi iaitu:

1. pembentukan individu
2. pembentukan keluarga 
3. pembentukan masyarakat

Individu muslim :

Melahirkan seoarang akh yang benar-benar mantap akidahnya, yang tidak melihat hidupnya melainkan untuk Allah. TAJARRUD! melahirkan akh yang hidupnya sentiasa bersama Allah. yang tidak akan rasa sunyi walau berseorangan.

Keluarga muslim : 

Membawa keluarga menghormati bahkan mengimani fikrah kita.

sentiasa mengingatkan pasangan bahawa, kita bertemu di atas jalan dakwah, bersama atas jalan dakwah dan akan berkumpul semula di syurga kerana dakwah. insyallah!

Masyarakat muslim :

melahirkan masyarakat yang memahami fikrah yang kita bawa.

banyak lagi contoh-contoh dan kupasan dr aznan yang sangat menarik. tapi rasanya ni la point utama yang nak disampaikan.

Ust rusydi pula bercerita tentang tarbiyah zatiyah. 

Antara pointnya :

1. tarbiyah zatiyah vs tarbiyah jama3iyah
2. dzatiyah : dorongan dalaman yang menolak seseorang untuk melakukan sesuatu amalan dan amalan tersebut dilakukan tanpa sebarnag penugasan atau suruhan.
3. perlu banyakkan berdoa supaya dithabatkan atas jalan dakwah
4. kalau bergantung kepada tarbiyah jama3iyah susah nak berkembang.
5. seorang akh perlu sentiasa berusaha meningkatkan diri sendiri , tak perlu tunggu naqib.

ini la kesimpulannya. moga kita semua dapat istifadah dari catatan ini. 

wallahu alam.












 

1 ulasan:

  1. tahniah.. tulisan menarik dan berbakat

    BalasPadam