Rabu, 10 Mac 2010

Perginya seorang ulama'



Selepas beberapa kontroversi yang digembar gemburkan oleh pihak media dan seluruh dunia, akhirnya kita dikejutkan dengan berita pulangnya syeikhul Azhar iaitu syeikh Muhammad sayyid at-Tantanwi ke rahmatullah. Terasa sayu apabila mengenangkan perginya seorang demi seorang ulama' dari muka bumi ini. Walaupun syeikh Tantawi pernah mengeluarkan beberapa kenyataan yg menjadi buah mulut orang ramai, namun biarlah ianya menjadi urusan mereka yg lebih layak daripada kita hanya sibuk memperkatakan sesuatu yang tidak kita ketahui.

Syeikh Tantawi atau nama sebenarnya Muhammad Sayyid at-Tantawi meninggal dunia di Riyadh, Arab Saudi, dalam perjalanan pulang ke Kaherah selepas memenuhi menghadiri majlis penganugerahan Raja Faisal di sana.Beliau adalah salah seorang penerima anugerah tersebut atas jasa beliau kepada Islam. Beliau dikatakan diserang sakit jantung secara tiba-tiba dan dikejarkan ke hospital dan meninggal dunia disana. Syeikh Tantawi telah menderita penyakit jantung dan pernah menjalani pembedahan jantung pada tahun 2006.

Kisah kehebatan syeikh Tantawi boleh dijadikan garis pandu untuk kita lebih-lebih lagi sebagai pelajar.

Beliau pernah menghafal al-Quran di waktu mudanya dan sangat berjaya di dalam pelajarannya.
Beliau telah dianugerahkan gelaran doktor falsafah dengan pangkat MUMTAZ dalam bidang usuluddin Ulum Hadith dan Tafsir pada tahun 1966. Beliau merupakan salah seorang di kalangan ulama terbilang di Al-Azhar yg mahir dalam bidang Tafsir dan mempunyai karya-karya penulisan yg bermutu.
Antara karya-karyanya ialah: Bani Israel fi Al-Quran wa As-Sunnah (1969), At-Tafsir Al-Wasit li Al-Quran Al-Karim (1972), Al-Qissah fi Al-Quran Al-Karim (1990), Muamalat Al-Bunuk wa Ahkamuha As-Syar'iyyah (1991)

Moga roh beliau ditempatkan bersama para solihin dan syuhada'. Moga segala amalan beliau diterima oleh Allah dan menadapat balasan yang sebaiknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan