Sabtu, 9 Julai 2011

Indahnya redha..




Bismillahirrahmanirrahim.

Lagi 2hari, imtihan akan berakhir. Tinggal 1paper je lagi. Semalam, paper qodoya.Orang kata qodoya tu madah 'killer'. ermm..tak taula sape yang akan membunuh atau terbunuh.tawakkal je. mudah-mudahan khoir.

Harini rasa nk tulis tentang redha. Sebab ujian yang sedang dilalui ni amat sangat perlukan redha. Tanpa redha,mungkin orang yang cetek imannya akan boleh sampai bunuh diri. Tapi, nak redha ni bukan senang, sangat payah. Peritnya tak dapat diungkap oleh kata-kata.

Bila rasa diuji ni, baru la dapat rasa susahnya redha. Tapi,selalu kuatkan diri ingat macamana sahabat2 dan Rasulullah dulu boleh redha dengan ujian2 yang sangat2 hebat kepada mereka. Ujian pada kita ni, kecil sangat sebenarnya. Tapi tu kan berdasarkan kemampuan kita. Takat tu yang kita mampu, jadi Allah uji banyak tu. Maha tahu nye Allah tu kan?

Redha ni sangat susah, tapi buahnya sangat manis kan. Sesiapa yang redha dengan ujian dan musibah yang menimpa dia, pasti Allah akan bagi sesuatu yang lebih baik untuk dia.

Kan Rasulullah SAW pun pernah bersabda: "Sungguh aneh bagi seseorang mukmin itu, seluruh keadaan yang menimpa dirinya dianggap sebagai sesuatu kebaikan bagi dirinya. Keadaan seperti ini tidak akan ditemui pada sesiapapun kecuali seorang yang beriman. Jika dia mendapat kesenangan lalu dia bersyukur, maka perkara itu akan mendatangkan kebaikan bagi dirinya. Jika mendapat kesusahan lalu dia bersabar, maka perkara itu akan mendatangkan sebuah kebaikan bagi dirinya." (Hadis riwayat Imam Muslim)

Redha tu sahabat baiknya sabar. Kita mesti biasa dengar orang kata 'kita kena sabar dan redha bila diuji'..memang hakikatnya sabar dan redha itu tak dapat dipisahkan. Sabar yang paling baik ialah pada mula2 kita mendapat musibah, tanpa merungut dan membebel. Kata Rasulullah SAW lagi yang
bermaksud, "Sesungguhnya sabar adalah pada kejutan pertama musibah berlaku."(Hadis riwayat Bukhari). Bukan mudah nak sabar terus bila dapat musibah,kecuali bagi orang yang hatinya hanya berharap pada Allah. tapi bukan mustahil kan. Mungkin perlu banyakkan zikrullah dan penuhkan hati dengan Allah supaya apa2 yang mendatang takkan membuatkan kita lemah.

Apa yang saya rasa sekarang,cara mudah untuk kita redha ialah dengan menyakini bahawa bila kita redha kita akan dikurniakan sesuatu yang lebih baik yang tak terjangkau dek fikiran kita. Dengan itu, kita mesti akan rasa senang je nak redha.betul tak?=)

Ujian pada manusia tu bermacam2,andai kata kita diuji dengan Allah ambil seorang yang kita sayang 'di dunia' pada dia, yakinlah bahawa Allah akan menjaganya dengan lebih baik dan bila kita redha, Allah akan bagi balasan yang sangat besar pada kita..macam dalam hadis ,Rasulullah s.a.w bersabda
yang maksudnya: Allah berfirman dalam hadis qudsi yang bermaksud," Tiada
balasan bagi seseorang hamba-Ku yang telah Aku ambil kembali kekasihnya,
kemudian orang itu mengharapkan pahala daripada-Ku melainkan orang itu akan
mendapat balasan syurga." (Hadis riwayat Bukhari).

Orang yang bertaqwa berusaha menyembunyikan musibah. Mereka gembira jika diuji dengan musibah kerana mengenangkan ganjaran yang bakal diterima. Gembira dan redha secara syarie bukan secara tabiie kerana tabiat manusia tentu tidak menyukai musibah.

Akhirnya,banyakkanlah berdoa dan bertawakal kepada Allah SWT, semoga musibah yang menimpa
menjadi titik tolak kepada kita untuk berubah ke arah lebih baik, lebih kuat
pergantungan kepada Allah SWT, lebih menjaga syariat, lebih berusaha
menuntut ilmu dan beramal untuk kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Bersabarlah dan jangan mengeluh.

Moga Allah mendengar segala rintihan hati kita dan mengurniakan yang terbaik untuk kita.


Wallahua'lam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan